Nederlands Dagblad over de opkomst van Online hulpverlening

We zijn heel blij met de brede aandacht van Nederlands Dagblad voor ‘Skype-verlening’. Zoals Nederlands Dagblad met meerdere voorbeelden de opkomst van ‘online hulp- en dienstverlening op afstand’ verwoordt.
Deze nieuwe vorm past ook helemaal bij deze tijd en wordt met dit soort concrete voorbeelden ook steeds breder voor iedereen zichtbaar en ‘normaler’: online dienstverlening, de deskundige die met je meekijkt terwijl jij gewoon thuis bent. En die je snel zekerheid geeft of efficient kan helpen. Het is via deze online mogelijkheden ineens heel dichtbij voor iedereen.

Nederlands Dagblad portretteert in hun artikel 3 verschillende dienstverleners: Docente Frans Vera. GZ Psycholoog Hannah en een van onze online dierartsen Maaike. Nederlands dagblad over opkomst online dienstverlening

Lees hieronder de tekst van hun hele artikel – door Imco Lanting, gepubliceerd in de bijlage ‘ND Leven:

Skype wordt ook door hulpverleners steeds vaker ingezet. Hoe doen
e-professionals hun werk?

‘Skype-verlening’: hulp op afstand

Hulpverlening of diensten aanbieden op afstand. Voor een rechtszaak, taalles of therapie hoef je tegenwoordig niet meer per se naar de hulpverlener toe. Een internetverbinding
volstaat. Heeft ‘skypeverlening’ de toekomst? Drie e-professionals over hun werk: de docent Frans, de dierenarts en de GZ-psycholoog.

In een lege rechtszaal zit een rechter. Hij kijkt naar de verdachte die veertig kilometer verderop zit. De verdachte ziet hij op een computerscherm.
In Drenthe is sinds een jaar een proef bezig: de videorechter. De rechter handelt via internet zaken af. Een vreemd beeld, waar we desondanks aan lijken te moeten wennen. In de pilot van de Rechtbank Noord-Nederland worden nu nog alleen zogenaamde bewindszaken behandelt, waarbij eigendommen van een persoon onder beheer worden gesteld van een bewindvoerder. De rechter zit daarbij in Assen, de persoon in kwestie in het gemeentehuis van Emmen. De woordvoerder van de rechtbank is positief over de voorlopige resultaten: ‘Hét grote voordeel van de videorechter is de toegankelijkheid van de rechtspraak: het scheelt reistijd en het is een bekende omgeving voor rechtzoekende en bewindvoerder. De technische kant van de videoverbinding is nog voor verbetering vatbaar, die moet stabieler en daar werken we aan.’
De definitieve resultaten van de proef worden begin 2018 bekendgemaakt. ‘Skype-verlening’ is in opkomst. Naast de rechtspraak raakt het ook in andere beroepsgroepen geburgerd.

nederlands Dagblad over opkomst online dienstverlening

de GZ-psycholoog: ‘virtueel troosten gaat eigenlijk prima’

Hannah Ritter (59) is al jarenlang GZ- en eerstelijnspsycholoog. Toen ze hoorde over het online geven van psychologische behandelingen, twijfelde ze. Ritter: ‘Ik had sterke bedenkingen over de haalbaarheid van behandelcontacten zonder fysieke aanwezigheid van de cliënt. Ik ben opgeleid om direct contact met mijn cliënten te hebben, te letten op non-verbale communicatie, houding en emotie in de stem.
De wisselwerking tussen cliënt en therapeut is cruciaal. Die is natuurlijk afwezig als je online contact hebt. Toch bleek het
koudwatervrees en ook veel vakgenoten trekken die conclusie nu.’

De eerste keer dat Ritter een behandeling deed met behulp van internet vond ze spannend. ‘Dat was via een chatfunctie zonder video. Ik was vooral benieuwd of dit online contact zou aanslaan bij de client en hoe het zou gaan met de therapietrouw. Zou zij de opdrachten ook werkelijk
gaan maken? Gelukkig ging het goed en was mijn cliënt enthousiast.’

Het prettige aan internettherapie is dat er veel filmpjes beschikbaar zijn die de cliënt zo vaak kan bekijken als hij of zij wil. ‘Dat kan in mijn praktijk natuurlijk niet. Daarnaast zit er ook best wat humor in de filmpjes en dit helpt ter relativering. Bijvoorbeeld in de module over ADHD
staat een hilarisch filmpje van de chaos die een jongen met ADHD ervaart en creëert. Heel herkenbaar voor iedereen die ermee te maken heeft.’

Therapieland, de organisatie waarbij Ritter is aangesloten, breidt de trend van online therapie steeds verder uit. Sinds kort is er ook therapie in beeld. De woordvoerder: ‘Dit gaat via een beveiligd soort skype, dat ‘zoom’ heet. Sommige therapeuten kiezen ervoor om nu al sessies te doen met de gewone skype of facetime. We streven vooral naar een optimale ondersteuning van de behandelaar voor een zo goed mogelijk face-to-face contact met de cliënt. En, ook niet onbelangrijk: de internettherapie is integraal onderdeel van de behandeling, dus voor de cliënt zijn er geen extra kosten aan verbonden, terwijl de gebruikte modules als ‘naslagwerk’ online beschikbaar blijven.’

‘Ik heb nu bijna honderd mensen geheel of gedeeltelijk met internettherapie kunnen helpen’, vertelt Ritter. ‘De leeftijdscategorie varieert van jongeren tot 65-plussers. Ik gebruik vooral de therapiemodules gericht op depressie, angsten, somatisch onvoldoende verklaarbare lichamelijke klachten, overspannenheid en burn-out.’
Een voordeel van de niet-live online behandelingen is dat de cliënt en de therapeut op verschillende tijdstippen aan de slag kunnen. ‘Ik krijg een signaal als er een opdracht is uitgevoerd en kan dan inloggen en meteen feedback geven. Ook het ‘virtueel’ troosten gaat verrassend
genoeg prima. Het gaat er toch om iemand te laten merken dat hij of zij gehoord wordt en mensen vinden het ook prettig dat er niet gewacht hoeft te worden tot de volgende fysieke afspraak voor ze zich kunnen uiten. Af en toe geef ik alleen internettherapie. Ik doe dit als de wachttijd te lang dreigt te worden. De client kan dan alvast beginnen. Het komt
soms voor dat er al zo veel verbetering is dat face-to-face afspraken niet meer nodig zijn.’


de dierenarts
: ‘op mijn scherm zag ik dat de hond gewoon wild droomde’

Maaike Roessink (28) behandelt dieren in haar kliniek, maar ook via een videoverbinding. Nou ja, het is niet letterlijk behandelen, want aanraken kan niet. In plaats daarvan geeft ze baasjes aanwijzingen waar ze de camera op moeten richten en stelt vragen. Ze is heel enthousiast over deze videodierenarts-service. ‘Bij een online consult is het dier in zijn
vertrouwde thuisomgeving, waardoor het natuurlijk gedrag vertoont zonder de stress die de meeste dieren ervaren bij een bezoek aan de dierenarts. Ik kan in alle rust de ademhaling per minuut meten, terwijl die in de kliniek altijd hoger is. Maar de grote toegevoegde waarde van online consulten is dat mensen die twijfelen of ze met hun huisdier naar de dierenarts moeten, dat via een videoconsult eenvoudig kunnen laten beoordelen.

Onlangs was er een hond met een schaafwond op de poot. Het baasje wist niet zeker of het ernstig was. Op de video kon ik goed zien dat het om een oppervlakkige wond ging, waarbij hechten niet nodig was. Met een paar adviezen hoe het baasje de wond kon verzorgen en waar hij op moest letten was het afgerond. Het scheelde geld en reistijd en de hond een hoop stress. In een ander geval dacht iemand dat haar hond een toeval had, maar op mijn laptopscherm zag ik meteen dat de hond gewoon wild droomde.’ Maaike zit met een paar dierenartsen in het bestand van Jacky van der Vleuten en Eric Schopman, die de online service opzetten. Van der Vleuten: ‘Onze dierenartsen zijn geselecteerd op communicatievaardigheden. Online is ruiken en voelen immers onmogelijk, dus komt alles aan op de juiste vragen stellen en goed kijken. Een consult duurt maar tien minuten, maar de arts weet dan al genoeg. Zijn de diarreeklachten zo serieus dat het dier naar een kliniek moet komen of moet die wond toch worden gehecht? In de praktijk worden van de tien consulten zeven online afgehandeld. In de overige drie gevallen moet het dier alsnog naar de kliniek.’

De online dierenarts wil de drempel wegnemen om advies in te winnen over wat een dier eventueel mankeert. Van der Vleuten: ‘Een bezoek aan de dierenarts vinden veel mensen duur of zelfs de reden niet te gaan. En stel dat er niks aan de hand is, dan ben je voor het consult alleen al toch gemiddeld dertig euro kwijt. Bij ons kost een consult vijftien euro.

Door online hulp te vragen, worden veel problemen voorkómen. Zo hadden we laatst een bijzondere oproep van een Nederlandse expat in Dubai die belde over zijn schildpad met een verkleuring op zijn schild. Onze dierenarts zag via de smartphone dat het dier in zijn bak nergens een plek had om op te drogen. De eigenaar, duizenden kilometers verderop, kon er meteen wat aan doen.’

 de docent: ‘als de verbinding verbroken is, ben ik klaar’

Vera Verhagen (31) geeft online Franse taalles. Dat doet ze vanuit haar huis in het Drentse Zuidwolde. Haar leerlingen zijn verspreid over Nederland en Frankrijk. Ook skypet ze elke week met een man in de Afghaanse hoofdstad Kabul die Frans wil leren. ‘Hij kwam op jonge leeftijd als vluchteling in Nederland, leerde hier Nederlands en werkt nu in zijn thuisland voor een niet-gouvernementele organisatie. Hij spreekt Russisch, Engels en Duits, maar wil voor z’n werk nu ook Frans leren. Nou, dat kan.’

Verhagen heeft plezier in haar lessen via skype en vormt de lessen naar de behoeften en de capaciteiten van de leerling op haar beeldscherm. ‘Of ik stuur linkjes met Franse liedjes op YouTube en met anderen zit ik rijtjes te stampen. Alles kan. Het huiswerk verschilt ook per cursist. Sommigen sturen het per mail, anderen plakken het tijdens de les in het chatvenster van skype.’

Met internet zijn storingen soms onvermijdelijk, vertelt Verhagen. ‘Een cursist in Frankrijk had een heel slechte verbinding. Een aantal keer hebben we de les eerder afgebroken, omdat er nauwelijks communicatie mogelijk was. Als het internet aan mijn kant niet goed werkt, vind ik dat vervelend en onprofessioneel, maar er zijn ook trucjes: camera uit en communiceren via de chat bijvoorbeeld. Eén keer was er een algemene storing bij skype zelf, waardoor ik de lessen moest cancelen.

Via skype kan ik me strakker aan de begin- en eindtijd van de les houden. Mensen die bij mij thuis les krijgen, komen soms iets eerder, soms later, ik zet koffie of thee, we kletsen wat na, we kijken nog even naar de tomaten die zo goed groeien, enzovoort.  Via skype begin ik de les en wanneer de verbinding verbroken is, ben ik klaar. En ik let makkelijker op de tijd, doordat skype aangeeft hoelang je al aan het bellen bent. Het maakt het allemaal wel iets minder levendig helaas. De conversatie verloopt wat natuurlijker als mensen bij mij zijn. Je kunt terwijl je koffiezet alvast een alledaags gesprekje in het Frans beginnen.

Via skype heerst er een meer gefocuste aandacht. Toen ik online lessen begon te geven, was ik heel flexibel in mijn werktijden. ’s Avonds, ‘s ochtends, in de weekends, ik kon alle kanten op, omdat ik toch thuis zat. Dat heb ik aangepast. In de weekends werk ik niet en ik heb één vrije dag doordeweeks. Zo houd ik het binnen de perken.’

https://www.nd.nl/
http://www.franselente.nl/
https://www.therapieland.nl/
__________________________________________________________________

We danken het Nederlands Dagblad voor hun aandacht. Heel fijn!

Wil jij het direct een keer proberen? Met de online dierenarts van Jacker.nl? In november kan dat voor € 7,50!

Plan hier heel gemakkelijk direct je videoconsult met een van onze online dierenartsen. Dan heb je in 10 minuten zekerheid van een deskundige. Of stel je vragen of vraag tips over bijvoorbeeld gedrag of huisvesting, specifiek voor jouw beestje. (voorbeeldvragen).

 

 

Begin te typen en druk op Enter om te zoeken

dierverzekering hond en kat